När andra pratar, har vi verkstad.
I Södertälje utvecklar vi framtidens undervisnings- och ledarskapsmodeller. Vi är nyfikna och utmanar tillsammans traditionella metoder med innovativa idéer och det ger resultat. Vi, alla, har tagit fram verksamhetsidéer ihop på varje skola och förskola som gör att vi har samma idé om vart vi ska och vad vi står för.
Sagt om skolan i Södertälje
"Vi har valt att samplanera och sambedöma. På så sätt får vi mer tid att fokusera på undervisning och eleverna."
Sura Augustin, mentor Ronnaskolan om tvålärarskap
"Man ska, som lärare, välja att jobba i Södertälje kommun därför att det är en kommun som präglas av mångfald på många olika sätt och det finns många olika möjligheter att jobba med just det jag känner är viktigt för mig."
Mikael, Ronnaskolan
"Vill du jobba i en aktivt drivande kommun? Vi gör skillnad. Eleverna har bättre resultat - det syns i klassrummet, i undervisningen konkret. För vi bygger på det som är kända framgångsfaktorer. Vi krånglar inte till det."
Monica Sonde, utbildningsdirektör
"Jag gillar kultur och natur. Södertälje kommun ger mig den möjligheten. Därför att Södertälje har olika projekt för att integrera samhället."
Pepe Moreno Lopéz, fritidspedagog Majtorpskolan
"I och med att vi fick chansen att ingå i funktionellt delat ledarskap, så kan vi fördjupa de olika arbetsuppgifterna och också få en bättre kvalitet i det vi gör."
Sanna Larsson, Enhetschef Saltskog förskoleområde
Tvålärarmodell
Vi är pionjärer när det gäller tvålärarmodellen. Det betyder att vi har två lärare i klassrummet som planerar, genomför och utvärderar tillsammans. Vi var först i landet med förstelärare! Men vi kallade dem utvecklingslärare. Utvecklingslärarna handleder och coachar kollegorna.
_______________
Utveckla barnens alla uttrycksmöjligheter
I förskolan har vi pedagogistor och ateljeristor, lektor, försteförskollärare och ett utvecklingsarbete som bygger på reggio Emilia filosofin! Det innebär att du som förskollärare får stöd samtidigt som du har möjlighet att utvecklas hos oss.
Funktionellt delat ledarskap
I våra skolor och förskolor har vi funktionellt delat ledarksap. Det innebär att rektor/förskolechef endast arbetar med det pedagogiska uppdraget, medan en enhetschef sköter resten.
Ordning & reda
Alla elever ska känna sig trygga och ha arbetsro i våra förskolor och skolor.
I Södertälje kommun har vi tydliga och höga förväntningar på våra elever och höga krav på våra medarbetare i syfte att behålla den höga kvaliteten i undervisningen vi har hos oss.
Gemenskap
Vi gör saker tillsammans i Södertälje kommun. Vi gör saker ihop. Vi samlas i olika fora för att på ett professionellt sätt jobba med att öka kvaliteten i undervisningen.
Vi har olika ämnesspecifika nätverk, grupper för olika yrkeskategorier där vi lär av varandra, konferenser, möten, utbildningar, fortbildningar och utvecklingsmöjligheter för
våra medarbetare. Om du är beredd att satsa på oss är vi beredda att satsa på dig.
Vi bygger kvalitet i undervisningen.
För framtiden. För barnen.
Södertälje kommun - Vi går från ord till handling, vi vågar lite mer!
Hitta oss i sociala medier: